ENDODONTIE

Endodonţia constituie ramura stomatologica menita sa acopere afectiunile din interiorul dintelui unde se gaseste pulpa dentara, dar si afectiunile ligamentelor de sustinere care sunt situate in varful radacinii. Endodontia este cea care ajuta la prevenirea, diagnosticarea si tratarea imbolnavirii pulpei dentare si a ligamentelor de sustinere.

Tratamentul de canal constă în îndepărtarea ţesutului vascular nervos (a “nervului”) din canalele rădăcinilor, urmat apoi de curăţarea, lărgirea şi sterilizarea acestor canale şi apoi de obturarea lor.         Obturaţia de canal reprezintă ultima etapă a tratamentului endodontic şi constă în sigilarea rădăcinilor cu materiale speciale, care previn infecţiile

Durata tratamentului depinde de starea anterioară a nervului (inflamaţie, infecţie) dar şi de dificultatea intervenţiei; altfel spus, se poate încheia după o singură şedinţa sau după mai multe, în funcţie de particularităţile cazului respectiv.

Ceea ce urmărim noi este confortul pacientului pe parcursul întregului tratament, lipsa simptomelor ulterioare şi obţinerea unei sigilări optime a dintelui, care să asigure o durata de viaţă cât mai lungă a acestuia.

Un tratament de canal realizat corect salvează un dinte, care altfel ar trebui extras şi ulterior înlocuit de un implant dentar sau de o lucrare dentară. În ultimii ani, perfecţionarea metodelor de tratament endodontic a condus la reducerea numărului de dinţi extraşi. Din ce în ce mai mulţi dinţi distruşi sau infectaţi sunt astăzi păstraţi pe arcadă, datorită performanţelor obţinute de tratamentele de canal.

Situaţii care în trecut impuneau extracţia se pot rezolva acum, datorită tehnicilor şi materialelor de ultima generaţie. O mare parte din cazurile dificile (canalele curbe, canalele calcifiate, retratările de canal) pot fi tratate cu succes, pentru că medicul dispune de o gama mult mai variată de tehnici de abordare a acestora.

Simptome ale aparitiei endodontiei dentare

Exista cateva simptome care pot atrage un semnal de alarma pacientului in cazul in care sufera de probleme endodontice:

-durere acuta a dintelui : o durere continua si puternica aparuta subit

-schimbarea culorii dintelui

– sensibilitate la cald sau la rece care persistă mult timp după îndepărtarea stimulului dureros

– durere la masticaţie sau la muşcătură

– durere surdă

– durere spontană

– durere pulsatilă

– durere persistenţa la un dinte pe care s-a pus o obturaţie (plombă) sau o coroană de acoperire

– durere la un dinte care a mai fost tratat endodontic

– durere la un dinte care a suferit o traumă

– durere cronică care iradiază spre nas, ochi, gât, ureche

– dinte cu mobilitate anormală

– o umflătură în apropierea unui dinte, din care, când este apăsată, iese sânge sau puroi

– dinte care şi-a schimbat culoarea

Nu!

Infecţia din interiorul dintelui nu răspunde la tratamentul antibiotic deoarece dintele (structurile sale dure) restricţionează cantitatea de sânge care ajunge în zona şi deci, cantitatea de antibiotic. Astfel, antibioticele nu ajung în cantitate suficientă în zona infectată şi nu pot acţiona. Deasemenea, tot datorită fluxului sanguin scăzut din zona pulpei dentare, şi capacitatea de autoreparare a acesteia este atenuată.

Tratamentul endodontic reprezintă cheia succesului într-o restaurare protetică sau odontala ,se poate desfăşura pe parcursul a mai multor şedinţe de tratament:

Dinte monoradicular

Dinte pluriradicular

• curăţarea canalelor radiculare (pe toată lungimea lor) de resturile organice şi anorganice (care se pot altera);
  • prepararea şi conformarea mecanică sau rotativă a canalelor radiculare;
  • sterilizarea şi obturarea – adică izolarea părţii sterile (osul – suportul în care sunt implantaţi dinţii) de partea nesterilă (reprezentată de salivă şi mediul bucal).

Pentru a putea realiza cele mai sigure si predictibile tratamente de canal este necesara izolarea dintelui cu diga, determinarea lungimii de lucru a canalului cu apex locatorul, instrumentarea canalelor cu ace rotative si realizarea unei obturatii de canal etanse, omogene si complete.
Diga (sau diga dentara) este o folie subtire si dreptunghiulara, confectionata de obicei din latex, folosita in stomatologie pentru a izola unul sau mai multi dinti de restul cavitatii bucale.

Reprezintă standardul actual al tratamentului endodontic, asigurând astfel şansele de reuşită şi succesul tratamentului realizat corect. Practic utilizarea digii ne permite izolarea foarte bună a dintelui pe care îl vom trata, şi se elimina foarte multe probleme şi riscuri de contaminare ce pot apărea. Izolarea se realizează folosind o folie specială de latex , de unică folosinţă, care este perforată doar în dreptul dintelui pe care se lucrează, asigurând un maxim de vizibilitate cu un minim de disconfort pentru pacient.

Avantajele tratamentului cu diga sunt:

• nu se va mai putea produce contaminare în timpul tratamentului, cu salivă;
  • se va elimina ricul că unele soluţii folosite în timpul tratamentului, soluţii care nu au un gust prea plăcut, să ajungă pe limba şi în gură pacientului;
  • se va asigura un maxim de vizibilitate pentru medicul dentist, astfel că şi eficientă tratamentului va fi mult mai bună;
  • pacientul poate să înghită liniştit salivă, aspirarea acesteia nemaifiind necesară;
  • canalele pe care le tratăm sunt menţinute curate;
  • nu există riscul pătrunderii unor obiecte şi materiale în cavitatea bucală;
  • medicul endodont, având vizibilitatea foarte bună, se va putea concentra pe reuşită tratamentului;
  • confortul pacientului în timpul tratamentului endodontic, care de cele mai multe ori este foarte migălos;
  • pentru a ne asigura de reuşită tratamentului endodontic, radiologia digitală de control realizată după tratament va fi nu doar necesară ci şi foarte utilă. Astfel vom realiza radiografii ale dintelui înainte şi după tratament, după caz, acest lucru, combinat cu doză minimă de iradiere datorită folosirii aparaturii performanţe digitale, vor asigura reuşită şi salvarea dintelui, căci în final, nimic nu este mai bun decât un dinte natural, sănătos.

Diga are 2 functii principale:

1. Previne contaminarea campului operator (unul sau mai multi dinti) cu saliva. Acest aspect este important in timpul tratamentelor endodontice (cand microorganismele din saliva ar putea contamina canalele radiculare) sau in timpul aplicarii obturatiilor fotopolimerizabile cand este foarte important ca dintele sa fie perfect izolat.
      2. Previne inghitirea instrumentelor, materialelor sau a altor substante rezultate in urma diverselor tratamente stomatologice.

Apex locatorul este un dispozitiv electronic utilizat in endodontie pentru a determina pozitia foramenului apical si, prin urmare, pentru stabilirea lungimii canalului radicular. In acest fel, confera medicului stomatolog siguranta unui tratament de canal corect, efectuat pe toata lungimea canalului.
Fata de acele clasice, manuale, din otel inoxidabil, endodontia rotativa utilizeaza instrumentar electronic pentru a realiza tratamentele de canal. Endomotorul foloseste ace rotative din nichel titan (NiTi), un material de cinci ori mai flexibil decat otelul inoxidabil, dar si mai rezistent. Datorita flexibilitatii si a miscarii unice de reciprocitate realizate de aceste ace, putem accesa si cele mai curbe canale, fara a realize perforatii sau praguri, ceea ce ar duce la esecul tratamentului. In acest fel, tratamentul de canal devine o procedura mult mai rapida si mai predictibila.
     La final se recomanda realizarea unei a doua radiografii, de aceasta data de control asupra obturatiei de canal pentru a putea merge mai departe cu restaurarile coronare si protetice pe acesti dinti.